Αρχική

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες


Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ταυτίζονται με την δυσλεξία
Γράφει η
Κατερίνα Μπατζιλάκη
Ειδική Παιδαγωγός
Ο όρος Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ)  αναφέρεται σε δυσκολίες που παρουσιάζει ένα άτομο στην πρόσκτηση και χρήση των ικανοτήτων της ακρόασης, της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, του συλλογισμού και των μαθηματικών.
Οι Ε.Μ.Δ. προκαλούνται εξ’ αιτίας διαταραχών στην επεξεργασία οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί.
Υπάρχουν τριών ειδών Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Ανάγνωσης (Δυσλεξία)
  • Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Γραφής και Γραπτής Έκφρασης
  • Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Μαθηματικών
Ο όρος Δυσλεξία χρησιμοποιείται ευρέως για να περιγράψει δυσκολίες και των τριών παραπάνω κατηγοριών.
Στις παραπάνω δυσκολίες το άτομο παρουσιάζει σημαντική απόκλιση στην αναγνωστική του ικανότητα, στην Γραφή/Γραπτή Έκφραση ή στην επίδοσή του στα Μαθηματικά αντίστοιχα, από αυτό που θα αναμενόταν για την ηλικία του, την εκπαίδευσή του, καθώς και τη νοητική του ικανότητα.
Τα άτομα με Ε.Μ.Δ. έχουν φυσιολογική  ή υψηλή νοημοσύνη, έχουν λάβει επαρκήεκπαίδευση, δεν έχουν  αισθητηριακή βλάβη (τύφλωση, κώφωση) ή κάποια συναισθηματική διαταραχή. Όμως δυσκολεύονται να κατακτήσουν τις δεξιότητες της ανάγνωσης, της ορθογραφημένης γραφής ή και της μαθηματικής ικανότητας.


Βασικά συμπτώματα:
  • Αργή, διστακτική ή συλλαβική ανάγνωση.
  • Παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων, συλλαβών ή και ολόκληρων λέξεων κατά την ανάγνωση.
  • Φτωχή κατανόηση κειμένου.
  • Απουσία σημείων στίξης.
  • Απουσία αποστάσεων ανάμεσα στις λέξεις.
  • Πολλά ορθογραφικά λάθη.
  • Παράλειψη, πρόσθεση, αντικατάσταση γραμμάτων ή συλλαβών κατά την γραφή.
  • Ελλιπής σύνταξη των προτάσεων.
  • Δυσκολία εκμάθησης προπαίδειας, κανόνων και μαθηματικών όρων και πράξεων.
  • Δυσκολία αναγνώρισης αριθμητικών συμβόλων.
  • Δυσκολία σε πρόσθεση κρατουμένων.
  • Γενικότερη δυσκολία απομνημόνευσης (τύπους, ονόματα, ημερομηνίες) κ.α.
  • Αν το παιδί σας παρουσιάζει κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα είναι σημαντικό να γίνει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση. Γι’ αυτή μπορείτε να απευθυνθείτε σε Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα δημόσιων νοσοκομείων ή στα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης). Φυσικά, αξιολογήσεις κάνουν και ιδιώτες Παιδοψυχίατροι και Ψυχολόγοι.

Που οφείλονται οι Ε.Μ.Δ.
  • Οι Ε.Μ.Δ. έχουν βιολογική βάση, έρευνες έχουν δείξει διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου και διαφορετικό τρόπο επεξεργασίας του λόγου στα άτομα με Ε.Μ.Δ.
  • Αποτελέσματα ερευνών δίνουν υψηλά  ποσοστά κληρονομικότητας στις Ε.Μ.Δ.
  • Τέλος άλλες έρευνες υποδεικνύουν ότι οι Ε.Μ.Δ. συνδέονται και με γενετικούς παράγοντες.

Συναισθηματικές Δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν παιδιά με Ε.Μ.Δ.
Παιδιά με Ε.Μ.Δ. (Δυσλεξία), θέλουν όπως και οι συμμαθητές τους να ξεχωρίσουν και να είναι καλοί μαθητές. Θέλουν να μπορούν να κάνουν ανάγνωση, να γράφουν όμορφα και σωστά, να λύνουν τις ασκήσεις των μαθηματικών  όπως και η πλειοψηφία της τάξης. Όλα τα παιδιά θέλουν  «Άριστα» και  αυτοκόλλητο κάτω από την αντιγραφή ή την ορθογραφία! Φανταστείτε λοιπόν την απογοήτευση τους όταν δεν τα καταφέρνουν. Όταν προσπαθούν περισσότερο και τελικά όχι μόνο δεν βλέπουν βελτίωση, αλλά έχουν να αντιμετωπίσουν τις παρατηρήσεις των μεγάλων και τα αρνητικά σχόλια των συμμαθητών τους. Μετά την απογοήτευση μπορεί να έρθει η παραίτηση. Κάποιοι μαθητές κλείνονται στον εαυτό τους, μελαγχολούν και νιώθουν αρνητικά συναισθήματα για το σχολείο και τα βιβλία. Κάποια άλλα παιδιά προσπαθούν να «τραβήξουν» την προσοχή των συμμαθητών του κάνοντας αστεία στην τάξη, ή υιοθετώντας συμπεριφορές που έχουν σαν αποτέλεσμα την τιμωρία.

Αντιμετώπιση
  • Μετά από μία σωστή αξιολόγηση, οι γονείς αλλά και το ίδιο το παιδί πια, γνωρίζουν τι ακριβώς συμβαίνει και πως μπορούν να το αντιμετωπίσουν. Αυτό είναι μεγάλη ανακούφιση για το παιδί.
  • Οι γονείς μπορούν να ζητήσουν από τη διεύθυνση του σχολείου να παρακολουθήσει μαθήματα με κάποιον ειδικό παιδαγωγό.
  • Οι ειδικοί παιδαγωγοί είναι εκπαιδευτικοί ή ψυχολόγοι που έχουν εξειδικευτεί στην αντιμετώπιση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών.
  • Οι Ε.Μ.Δ. (Δυσλεξία) αντιμετωπίζονται, με κατάλληλες εκπαιδευτικές μεθόδους. Με αυτές τις μεθόδους, πολλά από τα συμπτώματα ελαχιστοποιούνται, ενώ κάποια εξαλείφονται.
  • Επίσης, οι μαθητές μαθαίνουν πώς να λειτουργούν έχοντας τις συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες καθώς και να χρησιμοποιούν τεχνικές που τους διευκολύνουν. Στην καλύτερη αντιμετώπιση, βοηθάει η σωστή ενημέρωση των γονέων και η υποστήριξη από την πλευρά των δασκάλων. 
Προγράμματα αποκατάστασης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών γίνονται και ιδιωτικά, σε κέντρα ή κατ' οίκον.
Κατερίνα Μπατζιλάκη
Ειδική Παιδαγωγός
τηλ: 6977314381

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου